Een sportieve opflakkering

Ok, het is weer zover. Ik heb alweer een opflakkering van sportief gedrag en kan voorspellen hoe het dan verder gaat. Ik heb het al tientallen keren doorgemaakt en telkens weer volgens hetzelfde patroon. Misschien herken je jezelf hier wel in. 😚

Het begint meestal met een broek die niet meer dichtgaat gevolgd door een getalletje op de weegschaal dat belachelijk veel hoger ligt dan ik had gedacht. Nadat ik de batterij twee keer vervangen heb en mezelf ook bij mijn ouders thuis gewogen heb, moet ik me er wel bij neerleggen dat dit écht mijn gewicht is. Fok.

Meteen trek ik mijn sportschoenen aan – toch nadat ik ze na een halfuur zoeken ergens heb teruggevonden – en begin vol goede moed te joggen. Ik doe niet aan opbouwen en ook niet aan pauzes dus ik loop maar meteen 5 kilometer non-stop en val daarna bijna in coma voor de voordeur. But hey, I made it.
Vaak voel ik me daarna zò slecht dat ik al helemaal ontmoedigd ben en mijn sportieve fase meteen de kop in druk. Maar zo heel af en toe word ik toch even gebeten door de sportmicrobe en hou ik het wel even vol.

Deze keer voor echt (?)

Sinds begin januari (weer zo’n goed voornemen voor het nieuwe jaar) sport ik 3 à 4 keer per week. Normaal duurt zo’n sportieve opflakkering maar maximum een maand. Nu zit ik toch al aan twee maanden en ik begin stiekem te hopen dat het deze keer misschien wel blijft hangen✌🏼.  Omdat dit toch wel redelijk uitzonderlijk is en ik misschien wel hét geheim heb ontdekt om de couch potatoes onder ons het licht te doen zien, ben ik even nagegaan wat me deze keer wel motiveert.

1. Runkeeper

Origineel is het niet en iedereen heeft het waarschijnlijk al eens geprobeerd, zo’n app op je smartphone die de gegevens van je prestaties bijhoudt. Ik had er al een paar geprobeerd maar Runkeeper vind ik veruit de beste. De leuke vormgeving,  het gemakkelijk gebruik en de gepersonaliseerde schema’s zijn prima maar niet uitzonderlijk. Wat ik vooral fantastisch vind, zijn de mailtjes na elke workout met je persoonlijke records en high fives. Ze verzinnen elke keer wel iets dus je krijgt elke keer een bericht. Ik doe alles voor complimentjes, zélfs sporten, dus voor mij werkt dit perfect.

2. Spinning

Go big or go home. Als ik dan toch ga sporten, wil ik het meteen deftig doen en dus probeerde ik een groepsles spinning. Man, wat is dat doodgaan… Maar wat een boost voor je zelfbeeld! Je laat er twee liter zweet achter en denkt daarna dat je benen je niet meer kunnen dragen maar je hebt het wél gedaan. Hoe zalig ben ik?! En dan die muziek… De beste beats van het moment en juist wanneer de schijf losbarst, moet je alles geven op dat fietske. Ik ga helemaal los en sport harder dan ooit zonder het te beseffen. Meteen maar een 10-beurtenkaart meegenomen!

3. Sporten in stijl – uiteraard

Niks motiveert me meer dan een nieuwe sportieve outfit 🤗 We blijven echte diva’s hé. Dus wanneer de goesting zakt, schaf ik me een nieuwe broek, top of die zalige Nike’s aan. Je ziet jezelf ook heel de tijd in de spiegel tijdens zo’n groepsles dus jee kan er volop van genieten. Money well spent.

4. Fitbit Charge 2

Wat een TOP-gadget is dit! Een mooi en elegant horloge dat mijn hartslag meet, stappen telt en zelfs de berichtjes van Iris toont als ik aan het sporten ben. Geen reden meer om in de zetel te hangen dus! Ook hierbij hoort een leuke app dat je aangeeft hoe het met je conditie gesteld is, of je je dagelijkse doelen hebt gehaald en zelfs hoe de kwaliteit van je slaap is. Ik hou ervan om mijn gegevens bij te houden en te vergelijken dus ik ben verkocht!

Fingers crossed

Al deze dingen zorgen er (voorlopig) voor dat ik getransformeerd ben in een sportieve diva. Wie had dat gedacht? 😏 Ik ben benieuwd hoelang het deze keer blijft hangen maar heb er een goed gevoel bij. Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Moest het dan toch wat minder gaan, kan ik alle tips gebruiken. Wat doen jullie om gemotiveerd te blijven?